Traktorer til andre formål end landbrug skal være alsidige. I kommuner og lufthavne spænder opgaverne fra vedligeholdelse af grønne områder, træer og veje til snerydning om vinteren, mens der i bygge- og anlægsbranchen primært fokuseres på anlæg af veje og stier. Fendt Vario-traktorer med trinløs transmission, let betjening, flere brugerflader og høj PTO-effekt gør dem ideelle til brug inden for kommuner, skovbrug og anlægsarbejde. Fendt introducerer nu også to fuldt elektriske serier, e100 og e100 V.
Fendt-traktorer er anerkendt for deres miljøvenlige teknologier og har en lang tradition for brug uden for landbruget. Udstyret med en klassisk dieselmotor udmærker de sig ved et særligt lavt brændstofforbrug, takket være teknologier som Fendt iD-lavhastighedskonceptet, den optimerede samspil mellem motor og transmission med Fendt VarioDrive-drivlinjen, samt nye ventilationssystemer. Dertil kommer høj ydeevne, flere brugerflader og muligheder for montering af redskaber og frontlæssere. Fendt-traktorer tilbyder også flådestyringsfunktioner og Smart Farming-løsninger, såsom autostyring og et bredt udvalg af dæk, der gør dem velegnede til både vej- og terrænkørsel.
De fuldt elektriske Fendt e100 V- og Fendt e100 Vario-serier er ligeledes kendetegnet ved fuld kompatibilitet med eksisterende brugerflader og redskaber, et bredt udvalg af dæk samt et særdeles lavt støjniveau. Både de elektriske og traditionelle traktorer kan fra fabrikken udstyres med flat-face-koblinger (FFC) og biohydraulikolie for at sikre en mere miljøvenlig drift.
Fendt e100 Vario er designet til anvendelse i kommunal- og industrisektoren, inden for specialafgrøder, på husdyrbrug samt på gårde med egen energiproduktion.
E-traktorens drivlinje består af et batteri, en elektrisk motor og Fendt Vario-transmissionen. Med en batterikapacitet på 100 kWh kan traktoren køre i ca. 4 - 6 timer ved delbelastning, eksempelvis til opgaver som fejning, bioklipning eller græsslåning; for Fendt e100 V Vario er driftstiden ca. 4 - 7 timer. Ved lav belastning er længere driftstider mulige. Energikrævende opgaver, som at transportere en fuldt lastet anhænger i kuperet terræn eller rydde sne med en sneslynge efter kraftigt snefald, vil dog reducere driftstiden.
Batteri | 100 kWh batterikapacitet |
Elmotor | 55 kW konstant strøm (ECE R85) 66 kW maks. effekt (ECE R85) |
Opladningsgrad | 22 kW AC/80 kW DC hurtig opladning |
Arbejdsvægt med standardudstyr | Fendt e100 Vario: ca. 4,500 kg Fendt e100 V Vario: ca. 3,500 kg |
Fendt e107 V Vario-modellen har en udvendig bredde på 1,07 meter og en højde på ca. 2,5 meter. Dens kompakte størrelse, Fendt Vario-transmission, hastighedsgodkendelse op til 40 km/t og emissionsfri drift gør den ideel til kørsel i haller, lagre og til intern transport i industrivirksomheder. E-traktoren er også velegnet til kommunale opgaver som vedligeholdelse af cykelstier.
Fendt e100 Vario kan fabriksmonteres med Fendt Cargo 3X65-frontlæsseren som ekstraudstyr. Betjeningen af frontlæsseren lettes med 3L-joysticket, der har en integreret funktion til at skifte kørselsretning.
Fendt e107 Vario leveres standard med 340/70R24-dæk på forakslen og 480/70R30-dæk på bagakslen.
I samarbejde med Trelleborg har Fendt udviklet TM1 Eco Power-dækket specielt til denne serie. Dækkene har en meget lav rullemodstand, og 65 procent af materialerne er fra vedvarende eller genanvendte kilder. Specialdækkene fås også i versioner med smalle sporvidder i dimensionerne 380/70R16 på forakslen og 380/70R24 på bagakslen.
Mange kommuner og ikke-landbrugsvirksomheder har allerede en infrastruktur til produktion af vedvarende energi. Med denne grønne elektricitet kan Fendt e100 Vario fungere CO2-neutralt, hvilket skaber en lukket energicyklus fra produktion til anvendelse. Dette har tre væsentlige fordele: CO2-udledningen fra kommunen, lufthavnen eller virksomheden reduceres betydeligt, ligesom traktorens driftsomkostninger. Derudover er det muligt at køre ind i lukkede bygninger med begge serier uden at udsætte personer for farlige udstødningsgasser. Når Fendt e100 V Vario oplades med elektricitet fra vedvarende energikilder (baseret på Tysklands grønne elektricitetsmiks i 2023), bliver CO2-fodaftrykket lavere end en tilsvarende traktor med forbrændingsmotor efter mindre end 900 driftstimer, trods det højere CO2-fodaftryk fra produktion, bortskaffelse og genbrug.
Eldrevne traktorer er betydeligt mere støjsvage end traditionelle dieselmotorer, hvilket gør dem ideelle til længere driftstider i støjfølsomme områder som boligkvarterer eller byparker ved opgaver som vintergrusning. For at øge arbejdskomforten under vinterarbejde er traktoren udstyret med opvarmede ruder, sæder og en opvarmet gulvmåtte. Med en godkendt hastighed på op til 40 km/t er e-traktoren også velegnet til transport over korte afstande.
Fendt tilbyder et 22 kW hurtigopladningssæt, som inkluderer opladningskabler og et vægbeslag, via AGCO Parts-divisionen. Opladningskablet leveres med adaptere til både 16 og 32 A, hvilket gør det velegnet til forskellige strømforhold. Derudover fås et vægstik med mulighed for Fendt-branding. Den integrerede software understøtter opladning med enten 11 eller 22 kW. Kunder har også mulighed for at bestille en Fendt-hurtigladestation. Da opladningsgrænsefladerne er kompatible med bilstandarden (CCS, type 2), kan eksisterende opladningsinfrastruktur nemt anvendes.